Veelgestelde vragen
Wij helpen jou graag met het vinden van een antwoord
Veelgestelde vragen voucher met SGR garantie
-
Wanneer kan ik weer op reis?
Vanaf 15 juni 2020 is het weer mogelijk om te reizen binnen de EU/schengenlanden en het Caribisch deel van van het koninkrijk. Op de website van de rijksoverheid vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen rondom het reizen vanaf 15 juni 2020.
- Wanneer heb ik recht op een voucher met SGR-garantie?
- Wanneer eindigt de SGR dekking op mijn voucher?
- Welke voordelen hangen aan het ontvangen van een voucher met SGR garantie?
-
Welke rechten heb ik als mijn reis niet kan doorgaan door corona?
Dat hangt af van wat je precies hebt geboekt: een pakketreis, een los ticket of een losse accommodatie. Op de website van ACM ( Autoriteit Consument & Markt) kun je een aantal vragen en antwoorden vinden die alles te maken hebben met je reisrechten.
-
Waar moet ik op letten bij ontvangst van de voucher met SGR garantie?
De voucher moet uitgegeven zijn door een bij SGR aangesloten organisatie. Wil je weten of de reisorganisatie waar jij geboekt hebt is aangesloten bij SGR? Dan kun je dat hier controleren.
De voucher met SGR garantie dient in ieder geval de volgende informatie te bevatten:
- de waarde van de voucher, dat is de door jou op moment van annuleren reeds (aan)betaalde reissom;
- de naam van de hoofdboeker van de geannuleerde reis;
- de uitgiftedatum;
- de einddatum (maximaal 1 jaar na uitgiftedatum);
- de termen : ‘Corona en voucher’;
- de verwijzing dat de garantieregeling van SGR van toepassing is conform het bestuursbesluit van 16 maart 2020.
-
Heb je een reis met SGR Garantie geboekt bij een SGR aangesloten reisorganisatie en is je reis door je reisorganisator geannuleerd in verband met het coronavirus?
Je ontvangt van je reisorganisatie een voucher met SGR garantie waarmee je later een nieuwe reis kunt boeken. Op dit voucher is de garantie van SGR van toepassing. Dat betekent dat je bij een faillissement van de betreffende reisorganisatie de voucher van SGR terugbetaald krijgt mits aan de voorwaarden is voldaan. Deze voucher is dus gegarandeerd. Een terugbetalingsafspraak zonder voucher valt niet onder de garantie van SGR.
- Waar kan ik mijn voucher met SGR garantie inleveren/gebruiken?
- Wat gebeurt er als ik in de toekomst een reis ga boeken die goedkoper is dan de waarde van mijn voucher met SGR garantie?
- Mijn reisorganisator vraagt mij om het restantbedrag van mijn reis te voldoen. Wat kan ik doen?
- Mijn reis kan doorgaan, maar ik wil zelf de reis annuleren in verband met het Coronavirus. Krijg ik in dit geval ook een voucher met SGR garantie?
- Ik heb alleen een vliegticket geboekt en mijn vlucht is geannuleerd. Ontvang ik een voucher met SGR garantie?
-
Wat gebeurt er als de SGR-deelnemer failliet gaat voordat ik mijn voucher heb kunnen gebruiken?
SGR betaalt de waarde van de voucher aan je terug of je kunt je voucher besteden bij de reisorganisatie genoemd in je voucher. Bij een eventuele claim heb je de voucher met SGR garantie nodig, dus bewaar de voucher goed. Ook dien je dan de boekingsbevestiging en factuur van de geannuleerde reis plus betalingsbewijs (conform de SGR garantieregeling) bij je claim te voegen.
Conform artikel 8 van de SGR garantieregeling draag je na een financieel onvermogen of faillissement van een bij SGR aangesloten reisonderneming je rechten over aan SGR . Dit is nodig om eventuele vorderingen op leveranciers die betaald zijn over te nemen. Denk aan bijvoorbeeld vorderingen bij luchtvaartmaatschappijen of een hotel.
Ook als je een claim indient bij SGR voor een ontvangen voucher draag je alle rechten die zijn afgesproken in de (geannuleerde) reisovereenkomst en of ontvangen vouchers over aan SGR. SGR neemt dus jouw rechten over.
- Wat gebeurt er als de SGR-deelnemer failliet gaat en ik mijn voucher met SGR garantie al heb gebruikt om een nieuwe reis te boeken, maar nog niet op reis ben geweest?
- De voucher is maximaal 1 jaar geldig. Moet ik dan ook binnen dat jaar reizen?
- Wat gebeurt er als de hoofdboeker door ziekte of overlijden geen gebruik kan maken van de voucher?
-
SGR geeft toch geen garantie op waardebonnen/vouchers ?
Naar aanleiding van de huidige omstandigheden heeft het bestuur van SGR om met ingang van 16 maart 2020 de Corona-voucher te laten vallen onder de dekking van SGR in de zin van artikel 3 van de SGR garantieregeling met inachtneming van punt 2 t/m 7 van het bestuursbesluit. Lees hier het volledige besluit.
-
In de SGR garantieregeling zie ik “cessie” en subrogatie”. Wat wordt hiermee bedoeld?
Als je na een financieel onvermogen of faillissement van een SGR aangesloten reisonderneming een claim bij SGR indient, treedt SGR middels subrogatie in je rechten. Dit is nodig om eventuele vorderingen op leveranciers die betaald zijn over te nemen. Denk aan bijvoorbeeld vorderingen bij luchtvaartmaatschappijen of een hotel.
De reisonderneming waarvan jij een voucher met SGR-garantie hebt ontvangen, heeft vaak ook weer een voucher ontvangen van een leverancier. Die voucher kan SGR dan overnemen om haar schade te beperken.
Ook als je een claim indient bij SGR voor een ontvangen voucher treedt SGR dus in alle rechten die zijn afgesproken in de (geannuleerde) reisovereenkomst en of ontvangen vouchers over aan SGR. SGR neemt dus jouw rechten over.
Meest gestelde vragen over SGR
- Geldt de garantie van SGR ook voor losse vliegtickets geboekt bij een SGR deelnemer?
- Ik heb nog tegoedbonnen / cadeaubonnen van een failliete SGR-deelnemer, wat kan ik hiermee?
-
Wanneer krijg ik mijn geld terug?
Indien jij jouw claim online hebt ingediend en recht hebt op terugbetaling door SGR, dan ontvang jij bericht zodra SGR de uitkering kan doen.
Afhankelijk van de omvang van de schade en het aantal gedupeerden kan dit wel enige tijd duren. Volg je claim online door in te loggen op je account op de SGR website. - Wat is de reactieperiode op mijn ingezonden claim?
-
Als ik het verblijf in het hotel zelf heb betaald, hoe gaat dit dan met claimen?
Je hebt je verblijf in het hotel zelf betaald. Tijdens je vakantie gaat de SGR deelnemende reisorganisatie waar je hebt geboekt, failliet. Als deze situatie op jou van toepassing is, kun jij je schade online indienen. Upload bij je online schademelding de factuur van het hotel en jouw bewijs van betaling aan het hotel. SGR zal daarna je claim beoordelen.
- In het kader van het faillissement van een aangesloten reisorganisatie voert SGR mijn vliegreis uit, maar ik wil deze vliegreis annuleren omdat ik al een andere reis heb geboekt. Wat moet ik doen?
- Ik heb alleen een voucher voor een hotelovernachting gekocht bij een failliete SGR-deelnemer, wat nu?
-
Mijn reis is niet uitgevoerd zoals bij de boeking is afgesproken. Ik heb er klachten over. Behandelt SGR deze klachten?
Nee, SGR behandelt geen klachten. Wanneer jij vindt dat jouw reis niet is uitgevoerd zoals bij de boeking is afgesproken en de reisorganisator lost de klacht niet naar jouw tevredenheid op, dan kun jij je (onder voorwaarden en binnen de hiervoor vastgestelde periode) wenden tot de Geschillencommissie Reizen. Is jouw reisorganisatie niet (via een ANVR-lidmaatschap of op vrijwillige basis) bij de Geschillencommissie aangesloten? Dan kun jij altijd naar de rechter stappen.
Voor meer informatie en praktische advies kun je ook terecht op de website van ConsuWijzer.